چرا ترکیه برجک اسرائیل را زد؟!


 در پی انتشار گزارش کمیته تحقیق سازمان ملل درباره حمله ارتش رژیم صهیونیستی به کشتی حامل امدادرسانان ترکیه به مردم غزه ،بار دیگر فضای تنش به روابط دو طرف حاکم شده است به گونه ای که ترکیه از سفیر رژیم صهیونیستی خواسته است خاک این کشور را ترک کند و در عین حال روابط و همکاری های نظامی خود را با این رژیم به حالت تعلیق در آورده است. همچنین ترکیه به اعمال تحریم هایی علیه این رژیم و کشاندن پای ان به دادگاه بین المللی لاهه تهدید کرده است. از سوی دیگر برخی از مسئولان صهیونیستی خواسته اند اوضاع را به نوعی مدیریت کنند و نگذارند بیش از این متشنج نشود اما در مقابل برخی دیگر به تهدید های متقابل دست زده و دراین جهت معاون پارلمان رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به وزیر امور خارجه آمریکا از وی خواسته تا ترکیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

آنچه در ظاهر گفته می شود این است که بی توجهی به درخواست های ترکیه در گزارش کمیته تحقیق سازمان ملل در خصوص مقصر بودن اسرائیل در حمله به کشتی ترکیه ای مرمره و لزوم عذرخواهی تل آویو موجب عصبانیت شدید مسئولان ترکیه شده و انها را به یک چنین اقداماتی واداشته است . اما سوال این است که حالا كه چنین است پس چرا ترکیه از سازمان ملل و کمیته تحقیق ان انتقاد نکرده است !؟ زیرا هر چندنقش لابی گری رژیم صهیونیستی در سازمان ملل و نفوذ ان در این سازمان نقش اصلی در منحرف کردن کمیته تحقیق از مسیر اصلی خود داشته است اما به هر حال بیشترین خطا را در دستکاری محتوای گزارش ، کمیته تحقیق سازمان ملل مرتکب شده اند.از طرف دیگر هنوز این گزارش به طور کامل منتشر نشده و فقط بخش های از انرا روزنامه نیویرک تایمز به بیرون درز داده است . در این گزارش از اقدام نیروی دریایی رژیم صهیونیستی در حمله گسترده به ناوگان آزادی در فاصله چند مایلی غزه و ورود کماندوهای نیروی دریایی این رژیم به داخل کشتی‌های ناوگان آزادی بدون هرگونه هشدار قبلی به عنوان مصداق استفاده بی‌رویه و غیرقابل توجیه از قدرت نظامی نام برده شده و تنها از رژیم صهیونیستی خواسته است که با "لحنی مناسب" نسبت به حادثه ناوگان آزادی ابراز تاسف کند و به خانواده‌های شهدا و مجروحان این حادثه غرامت پرداخت کند. همچنین طبق این گزارش "جلوگیری اسراییل از ورود ناوگان آزادی غزه به نوار غزه قانونی بوده است و اسراییل از نیرویی نامعقول در برابر افراد ناوگان آزادی استفاده کرده است".
البته اهانتی که در گزارش کمیته پالمر از طریق زدو بند بین عوامل این کمیته با رژیم صهیونیستی علیه ترکیه شده است بسیار بزرگ بوده و از این لحاظ واکنش آنکارا تا حدودی طبیعی به نظر می رسد اما تصور نمی شود این تمام ماجرا باشد . از این دید دو احتمال در این زمینه مطرح است . نخست اینکه نشان دادن ضرب شست ترکیه به رژیم صهیونیستی که در عین حال با جارو جنجال تبلیغاتی همراه بوده احتمالا با این هدف صورت گرفته است که از فضای ان برای تحت الشعاع قرار دادن پذیرش سپر موشکی استفاده کند که حتی کشورهای اروپای شرقی نیز زیر بار آن نرفتند.دوم اینکه به نظر می رسد دولت ترکیه باز رد پایي از رژیم صهیونیستی در تحریک و تجهیز پ.ک.ک علیه این کشور پیدا کرده است چرا که در هفته های اخیر باز حملات و فعالیت های پ.ک.ک افزایش یافته است .
در مجموع اقدام ترکیه در اخراج سفیر اسرائیل هر چند در جای خود اقدامی مهم است و تا حدودی می تواند برای مردم این کشور و بخصوص خانواده های کشته شدگان و مصدومان کشتی مرمره تسکین کننده باشد اما کافی به نظر نمی رسد بخصوص آنکه ترکیه هنوز روابط و همکاری های اقتصادی و توریستی خود را با این رژیم حفظ کرده است و همین امر می تواند محملی برای ادامه فعالیت های صهیونیست ها در ترکیه باشد .حال آنکه قطع روابط و همکای های تجاری و اقتصادی ترکیه با این رژیم می توانست فشارها را بر این رژیم افزایش دهد بخصوص آنکه در پی تسری آثار بحران اقتصادی غرب به فلسطین اشغالی جنبش اعتراضی نیز در اسرائیل شکل گرفته و تقویت شده است و همین امر فرصت استثنایی برای ترکیه بوده و است تا از این طریق بر این رژیم اعمال فشار کند و آنرا به عذرخواهی وادار کند.از اینرو تقلیل سطح روابط سیاسی ترکیه با رژیم صهیونیستی بدون استفاده از اهرم های اقتصادی و تجاری علیه ان نمی تواند اثر مطلوب و مورد انتظار آنکارا را در پی داشته باشدبخصوص آنکه این احتمال نیز وجود دارد که این رژیم در پوشش روابط و همکاری های اقتصادی و تجاری به اقدامات تلافی جویانه دست بزند و ازهمین محمل برای تقویت و تسلیح و تجهیز مخالفان کرد داخلی ترکیه موسوم به پ. ک ک بپردازد.

 


 


 


 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :

موضوع :
اخبار ,  ,